Czym jest evergreen content i dlaczego warto go tworzyć?

Evergreen content — czym jest, jak go tworzyć i dlaczego warto?

Tworzenie contentu jest dosyć czasochłonnym elementem strategii marketingowej. Wciąż pragniemy osiągać większy ruch na stronie i zdobywać jeszcze lepsze wyniki, lecz nadążanie za trendami bywa trudne, zwłaszcza że potrafią się one zmieniać z dnia na dzień. Jednak istnieje rodzaj treści, który raz przygotowany przynosi długofalowe korzyści. Przekonaj się, czym jest evergreen content, jakie ma zalety i jak go stworzyć.

Evergreen content — czym jest?

Pojęcie evergreen content oznacza ,,wiecznie zieloną treść”, która nie traci na wartości przez bardzo długi czas po publikacji. Jest tym rodzajem treści, która raz napisana, przynosi długofalowe korzyści. Ponadczasowy charakter sprawia, że jest cenna dla czytelników, niezależnie od tego, kiedy trafią na Twoją stronę. Evergreen content nie poddaje się sezonowości, zmianom trendów czy aktualnościom, pozostając przydatny i istotny dla czytelnika nawet po latach od opublikowania. Powinien znaleźć się w Twojej strategii content marketingowej, jeśli zależy Ci na stałym generowaniu ruchu organicznego na stronie internetowej.

Popularne formaty evergreen content

Wśród popularnych formatów evergreen content są:

  • poradniki,
  • często zadawane pytania (FAQ),
  • słowniki pojęć,
  • checklisty,
  • case studies,
  • badania,
  • recenzje produktów,
  • DIY (zrób to sam).

Co nie jest evergreen contentem?

  • artykuły oparte na bieżących wydarzeniach,
  • statystyki, które szybko stają się nieaktualne,
  • treści skupione na chwilowych trendach.

Jak tworzyć evergreen content?

Tworzenie treści evergreen, które spełnią swoje zadanie, zawsze powinno zaczynać się od zbadania grupy docelowej. Zastanów się, kim jest i czego potrzebuje (jeśli świadczysz usługi lub sprzedajesz produkty w segmencie B2B, stwórz tzw. Buyer Personę). Ta wiedza pomoże Ci w późniejszych krokach.

Następnie znajdź temat na treść evergreen, która da wartość odbiorcy. Co istotne, temat nie powinien być sezonowy, czy trendujący. Zwracaj uwagę na to, aby był aktualny o każdej porze roku, niezależnie od bieżących wydarzeń.

Dobierz słowa kluczowe. Warto wybierać long tail keywords, czyli frazy z tzw. długiego ogona, które jasno określają intencję odbiorcy, jego problem lub potrzebę. Na takie frazy łatwiej będzie Ci się wypozycjonować. Long tail skupia wokół siebie odbiorców najbardziej zainteresowanych danym tematem, a co za tym idzie — skłonnych do podjęcia określonej akcji (w tym również zakupu).

Skorzystaj z narzędzi do weryfikacji evergreen contentu. Nawet jeśli już masz wybrany temat, upewnij się, że faktycznie ma on potencjał na treść wiecznie zieloną. Pomoże Ci w tym np. Senuto lub Google Trends.

Wreszcie — twórz i stale aktualizuj evergreen content. Nie zapominaj o optymalizacji i monitorowaniu. Choć głównym powodem, przez który warto tworzyć evergreen content, jest to, że raz napisany generuje ruch przez wiele miesięcy, a nawet lat, to warto stale obserwować i ulepszać treści, aby pozostały aktualne i spełniały standardy.

Jeśli jednym z formatów evergreen content będzie artykuł, przeczytaj wpis: Jak napisać artykuł blogowy?. Znajdziesz w nim wszystkie potrzebne informacje, które pomogą Ci stworzyć jakościową treść.

Kluczowe praktyki tworzenia evergreen content

Istota evergreen content leży w szczegółach, o których nie powinno się zapominać. Jakie działania pomogą Ci stworzyć wiecznie zielone treści, które będą przynosiły korzyści przez lata?

  • Linkowanie wewnętrzne — zadbaj o to, aby Twoje treści prowadziły do innych, powiązanych. Tutaj warto działać zgodnie ze strategią pillar page. Dzięki temu zbudujesz silną strukturę linków, co przełoży się na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania i poprawę współczynniku User Experience.
  • Hierarchia tekstu — pamiętaj o tym, aby Twoja treść evergreen była przyjazna w odbiorze i łatwa w nawigacji. Więcej o tym piszę w artykule: SEO copywriting — poznaj zasady pisania tekstów SEO.
  • Różnorodność formatów — nie ograniczaj się do jednego rodzaju treści. Postaw na tworzenie contentu, który jest przystępny dla wielu grup odbiorców. Oprócz pisania artykułów warto rozważyć nagrywanie podcastu, tworzenie poradników, czy wstawianie infografik.
  • Daty — staraj się unikać dodawania informacji o datach w tworzonej treści lub odwoływania się do bieżących wydarzeń, aby odbiorca nie stwierdził, że jest nieaktualna. Tam, gdzie nie musisz, nie umieszczaj dat.
  • Aktualizacje — tak, jak wspomniałam wcześniej, co jakiś czas sprawdzaj, czy Twoje treści wiecznie żywe faktycznie takie są. Jeśli jakiś aspekt uległ zmianie i w związku z tym musisz zaktualizować informacje, poinformuj o tym odbiorcę. Jak? Możesz zmienić datę publikacji, dodać informację o aktualizacji lub w przypadku naprawdę dużych zmian, stworzyć nowy evergreen content (pamiętaj, aby nie doprowadzić do kanibalizacji treści). Ponadto staraj się co jakiś czas odświeżać grafiki, statystyki, itp.
  • Promocja — nawet najlepsze treści potrzebują promocji, aby przyciągnąć do siebie jak największą ilość nowych użytkowników. Na przykład poinformuj swoich odbiorców o nowym wpisie na blogu oraz co jakiś czas przypominaj o nim za pomocą social mediów, newslettera, a nawet poprzez kampanie płatne. Wykorzystaj wszelkie kanały promocji, jeśli chcesz, aby Twoje wiecznie zielone treści trafiły do szerokiego grona ludzi.
  • Unikaj keywords stuffing — czyli nadmiernego stosowania słów kluczowych w treści. Jeśli zastosujesz tę niegdyś popularną praktykę, Twój tekst będzie brzmiał nienaturalnie, przez co odbiorcy nie będą chcieli go czytać, oraz zostanie gorzej oceniony przez algorytmy wyszukiwarek. Zamiast tego, staraj się naturalnie wpleść słowa kluczowe w wartościową i czytelną treść, odpowiadając na faktyczne potrzeby i pytania Twojej grupy docelowej.

Korzyści tworzenia evergreen content

Czy warto korzystać z evergreen content? Odpowiedź jest prosta – oczywiście, że tak. Treści wiecznie zielone powinny być nieodłącznym elementem strategii content marketingowej.

Korzyści evergreen content, których możesz się spodziewać:

  • Zwiększenie ruchu na stronie — strategia evergreen content zakłada tworzenie treści, które są ponadczasowe, aktualne przez długi czas. Dzięki temu masz szansę stale przyciągać odbiorców na swoją stronę internetową oraz zatrzymywać ich na dłużej dzięki linkowaniu wewnętrznemu.
  • Pozycjonowanie w wyszukiwarkach — jeśli odpowiednio dobierzesz słowa kluczowe i wybierzesz tematy, które są stale poszukiwane przez użytkowników, Twoje treści znacznie lepiej wypozycjonują się w wynikach wyszukiwania.
  • Budowanie wizerunku eksperta — tworząc wartościowe i wyczerpujące treści evergreen, zwiększasz swój autorytet w branży.
  • Zwrot z inwestycji — chociaż na początku wdrożenie strategii evergreen content może wymagać nakładu pracy i zasobów, w dłuższej perspektywie jest to inwestycja, która się zwraca.
  • Większa liczba konwersji — ponadczasowe treści, które skutecznie odpowiadają na potrzeby i pytania użytkowników, nie tylko zwiększają ruch organiczny, budują autorytet i zaufanie, ale również pomagają uzyskać więcej konwersji, np. poprzez zachęcanie do zapisania się na newsletter, pobrania materiałów edukacyjnych czy dokonania zakupu.

Wpływ evergreen content na SEO

Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach jest bezpośrednio związane z jakością i rodzajem publikowanych treści. Skuteczny evergreen content skupia się na tworzeniu materiałów, które zapewniają stały i nieprzerwany ruch organiczny, niezależnie od panujących trendów czy aktualności. Jak dokładnie evergreen content wpływa na SEO?

  • Optymalizacja pod kątem słów kluczowych — tutaj, aby maksymalnie wykorzystać potencjał treści wiecznie zielonej, warto skupić się na frazach long tail, które dokładnie odpowiadają na intencję użytkownika. Dzięki temu Twoja treść będzie bardziej trafna i wartościowa dla czytelników, co ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie.
  • Dłuższy czas spędzany na stronie — im więcej czasu użytkownicy spędzą na Twojej stronie, tym lepiej odbierać ją będą algorytmy wyszukiwarek.
  • Trwały i stabilny ruch na stronie — tworząc evergreen content, zapewniasz ciągły ruch organiczny na stronie. W efekcie wzmacniasz swoją pozycję w wynikach wyszukiwania.
  • Generowanie backlinków — jakościowe treści przyciągają uwagę użytkowników i są przez nich udostępniane dalej. W ten sposób uzyskujesz linki zwrotne, które korzystanie wpływają na SEO (dajesz wyszukiwarkom sygnał, że Twoja strona jest ważnym i godnym zaufania miejscem w sieci).

Evergreen content — przykłady

Wybieranie tematów i słów kluczowych podczas planowania strategii evergreen content jest zadaniem, które decyduje o tym, jak skuteczne będą Twoje treści. Przygotowałam dla Ciebie przykłady evergreen contentu, aby zobrazować Ci, czym warto kierować się podczas tego procesu.

  • Fraza: content marketing — widzimy, że średnia liczba wyświetleń jest mniej więcej na identycznym poziomie. Oczywiście są gorsze i lepsze miesiące, ale przede wszystkim nie mamy tzw. pików wyświetleń, które wskazałyby na krótkoterminowe zainteresowanie określonym tematem.
Senuto, wyszukiwanie frazy kluczowej ”content marketing”
  • Fraza: pomysły na obiad — słowo kluczowe, która ewidentnie jest frazą całoroczną, czyli generuje dosyć zbliżony poziom wyświetleń przez wszystkie 12 miesięcy.
Senuto, wyszukiwanie frazy kluczowej ”pomysły na obiad”
  • Fraza: seo co to — niezależnie od pory roku, nadchodzących świąt, czy innych wydarzeń, ta fraza cieszy się stałym zainteresowaniem.
Senuto, wyszukiwanie frazy kluczowej ”seo co to”

Przykłady fraz, które nie wpisują się w evergreen content

  • Fraza: długa kurtka zimowa — tutaj już widzimy wyraźne spadki i wzrosty, co świadczy o tym, że jest to fraza sezonowa. Dlatego też nie jest to dobry wybór na evergreen content.
Senuto, wyszukiwanie frazy kluczowej ”długa kurtka zimowa”
  • Fraza: sałatki na wielkanoc — jeśli wybrane przez Ciebie słowo kluczowe prezentuje się w taki lub podobny sposób na wykresie, to zdecydowanie nie jest to dobry pomysł na evergreen content.
Senuto, wyszukiwanie frazy kluczowej ”sałatki na wielkanoc”
  • Fraza: grecja wakacje 2023 — poniższy wykres to dowód na to, że słowa kluczowe z datą zwykle nie nadają się na wiecznie zielony content.
Senuto, wyszukiwanie frazy kluczowej ”grecja wakacje 2023”

W tym artykule przekazałam Ci najważniejsze informacje o evergreen content. Wiesz już, czym jest, jak go stworzyć, jakie ma zalety i na co zwracać uwagę. Pamiętaj jednak, że skuteczna strategia content marketingowa to nie tylko wiecznie zielone treści. Choć evergreen content daje wiele zalet, połączenie go z aktualnie trendującymi tematami i treściami sezonowymi pozwoli Ci osiągnać spektakularne efekty. Dlatego nie ograniczaj się do jednego typu materiałów. Dąż do tworzenia zróżnicowanych treści, wykorzystując pełen potencjał content marketingu.

Dagmara Polak

Dagmara Polak

Jako przedstawicielka generacji Z, dla której cyfrowy świat jest środowiskiem naturalnym, jestem zawsze na bieżąco z trendami. Nie tylko wiem, jaki przekaz puścić w eter, ale też jak wybrać odpowiednią formę i kanał dotarcia. Oprócz eksplorowania digitalowych szlaków uwielbiam podróże po świecie, które pozwalają mi zachować balans i są źródłem mojej inspiracji.