SEO copywriting — poznaj zasady pisania tekstów SEO

Zasady SEO copywritingu

Skuteczny SEO copywriting wymaga przestrzegania kilku zasad pisania tekstów. Dlatego w tym artykule blogowym poznasz wskazówki do zastosowania, dzięki którym zaczniesz z łatwością tworzyć wszelkie rodzaje tekstów SEO.

SEO copywriting — co to oznacza?

Zacznijmy od tego, czym w ogóle jest copywriting

Copywriting – tworzenie tekstów, które mają za zadanie przekonać czytelnika do podjęcia określonej akcji, np. zakupu produktu, zapisania się na newsletter czy skorzystania z usługi, sprytnie stosując między innymi Call To Action. Dobry copywriting to taki, który potrafi nie tylko sprzedać produkt, ale także zbudować pozytywne relacje z odbiorcami, opowiadając im interesującą historię. To nie tylko suche przekazywanie informacji, ale przede wszystkim komunikacja, która ma na celu wywołanie określonych emocji i reakcji.

A czym jest SEO?

SEO, czyli Search Engine Optimization (optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych), to zbiór działań mających na celu poprawienie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania, takich jak Google. Chodzi o to, aby strona internetowa pojawiała się jak najwyżej na liście wyników, gdy ktoś szuka informacji związanej z tematyką strony. SEO obejmuje różne techniki, takie jak optymalizacja treści pod kątem słów kluczowych, które ludzie często wpisują w wyszukiwarkę, poprawa szybkości ładowania się strony, czy dbanie o to, by strona była przyjazna (responsywna) dla użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych.

Copywriting + SEO

Copywriting SEO to proces tworzenia tekstów, który łączy w sobie umiejętność pisania przyciągających uwagę, angażujących treści z technikami optymalizacji pod wyszukiwarki internetowe. Celem jest nie tylko napisanie tekstu, który będzie interesujący dla czytelnika, ale również dostosowanie go w taki sposób, aby roboty wyszukiwarki (np. roboty Google) mogły go łatwo odnaleźć, dzięki użyciu określonych słów kluczowych.

W praktyce oznacza to, że SEO copywriter ma za zadanie spełnić dwa główne cele: zachęcić odbiorców do interakcji z treścią (np. zakup produktu, zapis na newsletter) oraz zoptymalizować tekst pod kątem algorytmów wyszukiwarek, aby strona osiągała wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. W ten sposób copywriting SEO staje się mostem łączącym wartościowe, angażujące treści z technicznymi aspektami pozycjonowania strony w Internecie.

Zasady SEO copywritingu, czyli jak pisać teksty przyjazne wyszukiwarkom

Profesjonalny copywriting SEO to coś więcej niż pisanie ciekawych treści, ale również umiejętność ich optymalizacji, aby były one przyjazne wyszukiwarkom — co już wiesz. Jednak aby tworzyć skuteczne teksty SEO warto zacząć od solidnego przygotowania, które obejmuje research i dobór słów kluczowych. Pisanie tekstów zgodnie z SEO wymaga również znajomości pewnych zasad i technik, które pozwolą Twoim treściom nie tylko osiągnąć lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania, ale także zwiększyć zaangażowanie odbiorców.

Skuteczne teksty SEO zaczynają się od researchu

Tworzenie efektywnych treści SEO zaczyna się nie od pisania, ale od wnikliwej analizy i przygotowania.

Zbadaj konkurencję, zrozum, co robią inni na rynku, sprawdź, pod jakimi hasłami kluczowymi konkurencja osiąga wysokie pozycje w wyszukiwarkach oraz wykonaj przegląd treści z pierwszej strony wyników Google

Określ grupę docelową, czyli do kogo Twoja treść ma trafić. Stwórz swoją Buyer Personę.

Przeprowadź research, aby zrozumieć temat i podnieść wartość merytoryczną treści. Bez gruntownego researchu trudno jest stworzyć teksty, które będą zarówno angażować odbiorców, jak i spełniać kryteria SEO.

Gdy masz już zebrane dane, przeanalizuj je i wysnuj wnioski. Najłatwiej będzie Ci zacząć pracę, jeśli przygotujesz sobie konspekt do tekstu, w którym zawrzesz wszystkie najważniejsze informacje. Określ zakres tematyczny, strukturę, objętość, a także jakie dodatkowe materiały będziesz potrzebować.

Jak wybierać słowa kluczowe?

Każdy profesjonalny copywriter SEO wie, że dobór ważnych słów kluczowych, w tym fraz długoogonowych, ma ogromne znaczenie. Słowa kluczowe powinny być starannie wybrane na podstawie researchu, który uwzględnia intencje wyszukiwania użytkowników. Pamiętaj, aby tekst był napisany nie tylko z myślą o robotach Google, ale przede wszystkim z myślą o odbiorcy tekstu. Unikaj niezdrowych praktyk, jak keyword stuffing. W doborze słów kluczowych pomogą ci narzędzia, takie jak Planer słów kluczowych, Senuto, Google Trends, czy KeywordsPeopleUse. Więcej na temat słów kluczowych dowiesz się na naszego artykułu: Słowo kluczowe SEO — co to jest, jakie są rodzaje i jak je wybrać?

Hierarchia nagłówków

W dobrej praktyce SEO copywritingu, nagłówki H1 – H6 odgrywają bardzo ważną rolę w strukturyzowaniu treści. Nie tylko pomagają one czytelnikom w nawigacji po tekście, ale również wskazują wyszukiwarkom hierarchię informacji, co ma wpływ na lepsze pozycjonowanie.

Pamiętaj, że struktura nagłówków powinna być dokładnie przemyślana. Wyobraź sobie, że Twoim celem jest to, aby odbiorcy sprawnie poruszali się po tekście, szybko znajdując interesujące ich informacje. W tym pomoże im intuicyjna i prosta w odczycie mapa, czyli uporządkowana hierarchia nagłówków.

O tym nie możesz zapomnieć. Meta Title, Meta Description i tagi alt

Pomimo że meta dane i tagi alt nie oddziałują bezpośrednio na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania, ich rola w optymalizacji dla wyszukiwarek jest niezaprzeczalna. Jeśli starannie opracujesz te elementy, również pod kątem słów kluczowych, masz większe szanse na przyciągnięcie uwagi odbiorców i skłonienia ich do odwiedzenia witryny.

  • Meta Title — tytuł strony wyświetlany w wynikach wyszukiwania oraz na karcie przeglądarki. Ważne, aby był precyzyjny, chwytliwy i zawierał główne słowo kluczowe. Meta Title nie powinien przekraczać 70 znaków.
  • Meta Description (meta opisy) — krótki opis strony, również wyświetlany w wynikach wyszukiwania (pod Meta Title). Jego głównym zadaniem jest zachęcenie użytkownika do kliknięcia linku i odwiedzenia strony. Nie powinien przekraczać 160 znaków.
  • Tagi alt (znane również jako atrybuty alt w obrazkach) — krótkie opisy tekstowe dodawane do elementów graficznych na stronach internetowych. Ich głównym zadaniem jest dostarczenie opisu zawartości obrazka, co jest szczególnie ważne w sytuacjach, gdy z jakiegoś powodu grafiki na stronie nie mogą być wyświetlone (na przykład przy problemach z połączeniem internetowym lub gdy użytkownik korzysta z czytnika ekranu z powodu niepełnosprawności wzroku).

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Pisanie tekstów, które świetnie radzą sobie w Google, wymaga sprytnego używania linków – zarówno tych prowadzących do innych stron na twojej witrynie (linkowanie wewnętrzne), jak i tych wychodzących na zewnątrz (linkowanie zewnętrzne). Dzięki temu teksty stają się bardziej wartościowe zarówno dla czytelników, jak i dla robotów Google.

Linkowanie wewnętrzne pomaga czytelnikom łatwiej nawigować po Twojej stronie i odkrywać więcej treści, co zwiększa ich zaangażowanie. Z drugiej strony, linkowanie zewnętrzne do wiarygodnych źródeł ponosi autorytet strony internetowej.

Formatowanie i optymalizacja treści

Formatowanie i optymalizacja tekstów to nie tylko kwestia estetyki, ale przede wszystkim jest to niezbędny element w pozycjonowaniu strony. Profesjonalny copywriting zgodnie z SEO łączy w sobie najlepsze praktyki pisania tekstów z głęboką znajomością tego, jak treści są indeksowane i oceniane przez algorytmy wyszukiwarek.

Zacznijmy od formatowania. Odpowiednie formatowanie tekstu, w tym stosowanie nagłówków H1 – H6, pomaga stworzyć czytelną hierarchię informacji i ułatwia robotom wyszukiwarki zrozumienie głównych punktów twojego tekstu. To podstawowe narzędzie SEO copywritingu, które wpływa na to, jak treści są prezentowane użytkownikom i wyszukiwarkom.

Kolejnym kluczowym elementem jest optymalizacja treści. Obejmuje ona nie tylko dobór słów kluczowych, ale również ich rozmieszczenie w tekście, tworzenie zoptymalizowanych meta opisów, a także stosowanie fraz długoogonowych, które odpowiadają na konkretne intencje wyszukiwania. SEO copywriter musi pamiętać o tworzeniu treści przyjaznych wyszukiwarkom, które jednocześnie dostarczają wartości czytelnikowi.

Dlatego, gdy skończysz pisać swój tekst SEO, odstaw go na jakiś czas i wróć do niego ze świeżą głową. Zastanów się, czy wszystkie powyższe elementy współgrają ze sobą. Czy udało Ci się wpleść w naturalny sposób wystarczającą ilość słów kluczowych. Sprawdź, czy nie pominąłeś gdzieś istotnego linkowania oraz, czy meta opis jest chwytliwy. Wejdź w buty odbiorcy i zastanów się, czy sam byś przeczytał swój tekst. Jeśli nie, wróć do najważniejszych zasad SEO copywritingu i wprowadź je do swojej pracy.

Pamiętaj, ze każda z zasad copywritingu jest niezwykle ważna, a stosowanie się do nich pomoże Ci napisać treści, które będą przynosić długofalowe korzyści.

Treści SEO — gdzie je umieszczać?

Pisanie tekstów zgodnie z SEO stało się niezbędnym elementem skutecznej strategii content marketingowej. Teksty SEO powinny być starannie przygotowane, aby spełniać oczekiwania zarówno użytkowników, jak i robotów Google. Gdzie najlepiej umieszczać treści SEO, aby skutecznie pozycjonować stronę i przyciągać wartościowy ruch?

  • Strona internetowa – to podstawowe miejsce, gdzie powinny znaleźć się dobre teksty SEO. Prawidłowo napisane i zoptymalizowane treści dla wyszukiwarek mają ogromny wpływ na pozycjonowanie. Pamiętać należy o zasadach SEO copywritingu, odpowiednim formatowaniu tekstu oraz optymalizacji pod kątem słów kluczowych i intencji wyszukiwania.
  • Opisy produktów, kategorii do sklepu internetowego – w przypadku sklepów internetowych spore znaczenie mają opisy produktów i kategorii. Teksty te, oprócz informacyjnej wartości, powinny zawierać ważne słowa kluczowe, dzięki czemu Twój sklep uzyska lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania i przyciągnie potencjalnych klientów.
  • Blog – to doskonałe miejsce na umieszczanie tekstów SEO. Artykuły blogowe pozwalają na wplecenie słów kluczowych w naturalny sposób, jednocześnie dostarczając wartościowych informacji czytelnikom. To także świetna okazja do wzbogacenia strony o evergreen content, czyli treści ponadczasowe, które będą przyciągać ruch przez długi czas. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak pisać dobre artykuły, przeczytaj nasz wpis: Jak napisać artykuł blogowy?
  • Social Media – choć social media nie wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie w wyszukiwarkach, to jednak mogą znacząco zwiększyć zasięg treści SEO. Dzielenie się linkami w Social Mediach do zoptymalizowanych stron pomoże przyciągnąć więcej odwiedzających, a to wpłynie pośrednio na SEO.
  • Strony docelowe (Landing Page) – są kluczowym elementem w konwersji i również powinny być odpowiednio zoptymalizowane pod kątem SEO. Dobrze napisane treści na Landing Page mogą nie tylko przekonać użytkownika do podjęcia określonej akcji, ale także poprawić pozycjonowanie strony.
  • Wizytówki Google – zoptymalizowany opis firmy oraz odpowiednie słowa kluczowe znacząco poprawią widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania.

Pisanie pod SEO — dlaczego warto?

Dlaczego warto inwestować w SEO copywriting i jakie korzyści przynosi stosowanie się do powyższych zasad tworzenia treści?

Większa widoczność w wynikach wyszukiwania

Pierwszym i najbardziej oczywistym powodem, dla którego warto pisać teksty zgodnie z SEO, jest zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Dobre teksty SEO, które są zoptymalizowane pod kątem ważnych słów kluczowych, poprawiają pozycjonowanie strony, czyniąc ją bardziej widoczną dla potencjalnych odwiedzających.

Wzrost ruchu organicznego

Treści przyjazne wyszukiwarkom naturalnie przyciągają większą liczbę użytkowników, a w efekcie zwiększa się ruch organiczny na stronie. Pisanie tekstów SEO z uwzględnieniem intencji wyszukiwania potencjalnych klientów pozwala na skierowanie do nich treści, które dokładnie odpowiadają ich zapytaniom. A to z kolei zwiększa szansę na kliknięcie i odwiedzenie strony.

Budowanie autorytetu

Profesjonalny copywriting SEO nie tylko skupia się na zoptymalizowanych treściach dla wyszukiwarek, ale także na jakości treści. Treści wysokiej jakości budują autorytet marki w oczach zarówno odbiorców, jak i algorytmów wyszukiwarek. Dzięki temu strona internetowa jest postrzegana jako wiarygodne źródło informacji.

Zwiększenie zaangażowania

Pisanie tekstów zgodnie z zasadami SEO copywritingu wymaga uwzględnienia nie tylko słów kluczowych, ale także odpowiedniego formatowania tekstu, takiego jak wykorzystanie nagłówków H1 – H6. Dzięki zadbaniu o formatowanie i optymalizację ułatwiasz czytanie i przyswajanie treści przez użytkowników, a to przekłada się na zwiększenie zaangażowania odbiorców.

Zwiększenie konwersji

Treści zoptymalizowane za pomocą technik SEO copywritingu znacząco wpływają na poprawę wskaźników konwersji. Przez dokładne dopasowanie używanych słów kluczowych, treść bardziej odpowiada na potrzeby i oczekiwania użytkowników, co przekłada się na większą efektywność wszelkich działań marketingowych. W efekcie, osoby odwiedzające stronę częściej decydują się na wykonanie określonych akcji, np. zapisanie się do newslettera, czy umówienie spotkania.

Korzyści długoterminowe

Inwestycja w copywriting SEO przynosi korzyści długoterminowe. Evergreen content, czyli treści, które są zawsze aktualne, przyciągają ruch na stronę nawet przez wiele lat, nie wymagając częstych aktualizacji. To sprawia, że pisanie pod SEO jest inwestycją, która z czasem się zwraca, przynosząc stały ruch organiczny.

O czym jeszcze pamiętać, tworząc teksty SEO?

Zachowaj balans, pisząc teksty SEO

Dobrego SEO copywritingu nie da się osiągnąć, ignorując choćby jeden z tych dwóch aspektów: wartość i optymalizacja. Tekst musi być czytelny i zrozumiały dla użytkowników i jednocześnie zawierać kluczowe frazy, aby w ogóle mieć szansę przebić się przez ogromną konkurencję. Korzystaj z dedykowanych narzędzi, np. Senuto Writer, które pomogą Ci tworzyć teksty z odpowiednią ilością słów kluczowych. Po czasie, zwłaszcza gdy zaczniesz osiągać pierwsze wyniki, wyciągniesz wnioski, co się u Ciebie sprawdza i nauczysz się zachowywać równowagę między copywritingiem a optymalizacją.

Monitoruj i optymalizuj treści pod algorytmy wyszukiwarek

Algorytmy nieustannie się rozwijają. Aby za nimi nadążyć, regularnie monitoruj efektywność treści i dokonuj niezbędnych optymalizacji. Skuteczne teksty SEO to takie, które są aktualizowane w odpowiedzi na zmieniające się algorytmy i trendy w wyszukiwaniach.

Zrozum intencje wyszukiwania i odpowiadaj na potrzeby użytkownika

Jeśli nie poświęcisz wystarczająco dużo czasu na zrozumienie, czego użytkownik szuka, będziesz tworzyć treści, które nigdy nie pojawią się wysoko w wynikach wyszukiwania. Teksty powinny odpowiadać na konkretne pytania lub rozwiązywać problemy, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę.

Dodawaj elementy wizualne

Nie lubimy ścian tekstu, no, chyba że czytamy powieści. Gdy przenosimy się do wyszukiwarek internetowych, oczekujemy kreatywnych i merytorycznych treści, które złapią naszą uwagę, pomogą przyswoić informacje i/lub rozwiązać dany problem. Dlatego nie zapominaj o grafikach, infografikach, wideo, raportach, czy statystykach wszędzie tam, gdzie tylko możesz je umieścić.

Zadbaj o czytelność tekstu SEO — stosuj nagłówki H1 – H6

Tak jak wyżej wspomniałam — nie lubimy ścian tekstu, gdy szukamy informacji w Internecie. Treści, które nie mają dobrej, czytelnej struktury i nie posiadają nagłówków, list punktowych czy pogrubień — skutecznie nas odstraszają! Wyobraź sobie, że artykuł, który właśnie czytasz, nie jest wzbogacony ani o grafiki, ani o nagłówki, czy punktory. Zapewniam Cię, że nie dotrwałbyś do tego akapitu.

Pamiętaj o dodaniu Call To Action

Każdy tekst SEO powinien zachęcać czytelnika do podjęcia określonej akcji, np. przeczytania innego artykułu, zapisania się na newsletter czy zakupu produktu. Call To Action nie tylko może znacząco wpłynąć na konwersję, ale również wspiera nawigację w obrębie naszej strony. Piszesz artykuł, w którym chcesz zachęcić do odwiedzenia podstrony z produktami? Jeden przycisk z hiperłączem błyskawicznie odsyła czytelnika dokładnie w to miejsce, którego się spodziewa i w to… do którego Ty chciałeś go odesłać.

Stosuj technikę pillar page

Tematy tekstów SEO warto planować w oparciu o tzw. pillar page. To podstawowy element strategii content marketingowej skoncentrowanej na SEO, który służy jako kompleksowe źródło informacji na dany temat.

Pillar page to strona, która szeroko omawia dany temat, stanowiąc punkt wyjścia dla bardziej szczegółowych stron (zwane często ,,cluster content”). Te dodatkowe strony dokładnie analizują i rozwijają poszczególne elementy głównego tematu.

Dzięki pillar page, użytkownicy mają łatwy dostęp do szerokiego zakresu informacji w jednym miejscu, co zachęca ich do spędzania więcej czasu na Twojej stronie. A im dłuższe sesje, tym lepiej dla SEO, ponieważ sygnalizujesz wyszukiwarkom, że dostarczasz dobrze zorganizowane i kompleksowe informacje.

Przykład zastosowania pillar page dla branży turystycznej:

Pillar page: ,,Kompleksowy przewodnik po planowaniu solo podróży”

Cluster contents:

  • ,,Wybór destynacji. Jak znaleźć idealne miejsce na Twoją pierwszą solo podróż”
  • ,,Planowanie budżetu podróżnego. Jak efektywnie zarządzać finansami podczas solo podróży?”
  • ,,Pakowanie i przygotowanie do podróży. Te 5 rzeczy musisz ze sobą zabrać na solo podróż!”

Na swojej stronie możesz mieć wiele pillar pages i nieskończenie wiele cluster contents. Organizując w ten sposób treści, tworzysz rozbudowaną sieć linków wewnętrznych. Taka struktura nie tylko ułatwia nawigację, ale również poprawia pozycjonowanie Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Wiesz już, na co zwrócić uwagę, pisząc teksty SEO, a także jaką rolę i znaczenie mają zasady skutecznego SEO copywritingu. Wiesz też, czym różni się SEO copywriting od innych form pisania i jakie elementy wpływają na pozycjonowanie. Pamiętaj, że zanim wrzucisz treści do Internetu, sprawdź je pod każdym kątem. Im lepsze teksty będziesz publikować, tym lepsze wyniki osiągnie Twoja strona, a użytkownicy chętniej będą na niej przebywać

Dagmara Polak

Dagmara Polak

Jako przedstawicielka generacji Z, dla której cyfrowy świat jest środowiskiem naturalnym, jestem zawsze na bieżąco z trendami. Nie tylko wiem, jaki przekaz puścić w eter, ale też jak wybrać odpowiednią formę i kanał dotarcia. Oprócz eksplorowania digitalowych szlaków uwielbiam podróże po świecie, które pozwalają mi zachować balans i są źródłem mojej inspiracji.