Strategia content marketingowa — jak ją stworzyć?

Strategia content marketignowa

Jeśli chcesz, aby Twoja praca nad treściami owocowała w świetne wyniki, potrzebujesz stosować różne formy contentu, w różnych miejscach i w różnym czasie. Jak się w tym wszystkim nie pogubić? Odpowiedzią jest dobrze przemyślana strategia. Z tego artykułu dowiesz się, jak dystrybuować wartościowy content w taki sposób, aby osiągnąć oczekiwane efekty.

Rola content marketingu — na czym polega?

Zacznijmy od początku. Czym jest content marketing? Dlaczego jest tak ważny?

Historia content marketingu sięga końca XIX wieku, czyli czasów, gdy środki masowego przekazu korzystały wyłącznie z formy papierowej. Marketing treści przez lata przybierał różne formy. Najczęściej spotykanie były czasopisma, poradniki, książki, czy komiksy, aż wreszcie pojawiły się blogi internetowe, e-booki, newslettery, czy podcasty. Content w pierwszej chwili może kojarzyć Ci się z tekstami pisanymi, takimi jak artykuły na blogu. Jednak filmy, grafiki, statystyki, webinary, raporty, a nawet case study również należą do kategorii marketingu treści.

Content marketing skupia się na budowaniu trwałych relacji z klientami, które ostatecznie mają skłonić ich do wykonania określonych działańNie jest to proces, który szybko owocuje w zniewalające wyniki, jednak warto inwestować w niego swoje zasoby. 

Kojarzysz, czym jest efekt kuli śnieżnej? To zjawisko, które zaczyna się od niewielkich działań, lecz z upływem czasu sukcesywnie się powiększa, osiągając coraz większe rozmiary. A im większe jest, tym trudniej go zatrzymać. Tym właśnie jest content marketing. Na początku może Ci się wydawać, że to nieopłacalna inwestycja — „jak taka mała śnieżynka ma sprawić, że moja marka wywoła lawinę i zdominuje rynek?”. Jednak z czasem, gdy tworzysz coraz więcej contentu i coraz więcej osób dowiaduje się o Twojej marce, tym większy staje się zasięg i wpływ Twoich działań.

Content marketing, podobnie jak efekt kuli śnieżnej, wymaga cierpliwości i konsekwencji. Początkowo może nie przynosić widocznych rezultatów, ale z czasem, dzięki regularnemu tworzeniu wartościowych treści, budujesz zaangażowaną społeczność i zwiększasz świadomość marki. W miarę jak Twój content zaczyna rezonować z coraz szerszą publicznością, efekty tych działań mogą przerodzić się w znaczące zwiększenie sprzedaży, poprawę wizerunku firmy i trwałe relacje z klientami. Dlatego content marketing jest inwestycją długoterminową, której efekty kumulują się i wzmacniają z biegiem czasu, przynosząc coraz większe korzyści dla Twojej marki.

Więcej informacji dowiesz się z naszego artykułu — Content marketing — co to jest?

Strategia marketingowa — efekt kuli śnieżnej

Budowanie strategii content marketingowej

Skuteczny content marketing to coś więcej niż tylko pisanie i publikowanie treści. To strategiczne podejście do tworzenia i dystrybuowania wartościowych informacji. Aby jednak przynosił oczekiwane rezultaty, tworząc strategię content marketingową, niezbędne jest przeanalizowanie wielu czynników i wykonanie dokładnego planu treści. Oto jak to zrobić.

Audyt

Nie idź z motyką na słońce. Zanim zaczniesz tworzyć strategię content marketingową, sprawdź dotychczasowe działania. Przeanalizuj efekty, jakie udało Ci się osiągnąć — liczba odwiedzin strony internetowej, statystyki, linkowanie, użyte słowa kluczowe, pozycja w wyszukiwarkach. Postaraj się obiektywnie spojrzeć na content Twojej marki, wyciągnij wnioski i spisz je w dokumencie.

Zrozumienie grupy docelowej — tworzenie Buyer Persony

Ważnym krokiem w planowaniu strategii content marketingowej jest dogłębna analiza grupy docelowej. Musisz znać wiek, zainteresowania, potrzeby oraz problemy swoich potencjalnych klientów. Aby skutecznie wykorzystać content marketing, Twoim zadaniem jest dostosowanie treści do specyficznych grup odbiorców. Pomoże Ci w tym stworzenie dokładnej Buyer Persony. Proces twórczy przyjdzie Ci łatwiej, gdy wyobrazisz sobie, do kogo kierujesz treści.

Skąd czerpać wiedzę o grupie docelowej? Na przykład poprzez analizę danych użytkowników. Dzięki niej znajdziesz różnorodne informacje o użytkownikach, poznasz także drogi, jakimi trafiają na Twoją stronę oraz ich preferencje dotyczące contentu. Te dane pozwolą na optymalizację treści marketingowych, dzięki lepszemu zrozumieniu potrzeb i problemów potencjalnych klientów.

Analiza konkurencji

Analiza konkurencji pomoże Ci nie tylko uniknąć błędów, ale również zainspirować się. Pozwala zrozumieć, co już jest na rynku, oraz zidentyfikować nisze lub aspekty, które możesz wykorzystać na swoją korzyść. Sprawdź, co działa u innych, a co nie przyjęło się zbyt dobrze. W takiej analizie pomoże Ci np. Senuto, gdzie sprawdzisz słowa kluczowe, konkurentów i pozycje dowolnej domeny w Google.

Określenie celów strategii

Cele strategii content marketingowej powinny być jasno zdefiniowane. Mogą to być cele takie jak:

  • zdobywanie zaufania,
  • budowanie relacji,
  • budowanie świadomości marki,
  • generowanie leadów,
  • budowanie wizerunku eksperta,
  • wypracowanie długoterminowych relacji z klientami,
  • budowanie bazy kontaktów,
  • obniżenie kosztów działań sprzedażowych,
  • zwiększenie zaangażowania odbiorców,
  • zwiększenie liczby odbiorców,
  • pozycjonowanie strony internetowej,
  • zwiększenie średniego czasu spędzonego na stronie internetowej,
  • wzrost sprzedaży.

Im precyzyjniej określisz swoje cele, tym lepsze treści stworzysz. Pamiętaj, że każdy cel strategii marketingu treści powinien być mierzalny, aby móc ocenić efektywność swoich działań.

KPI

No dobra, masz wyznaczone cele, wiesz dla kogo tworzyć treści, a badanie rynku już za Tobą. Zanim przejdziesz dalej, planując strategię, skonkretyzuj i wyznacz KPI — kluczowe wskaźniki efektywności. Co może być takim KPI? Zdobycie 500 nowych kontaktów na LinkedIn w ciągu 30 dni. Osiągnięcie pierwszej pozycji w wyszukiwarce na daną frazę. Cokolwiek, dzięki czemu określisz stopień realizacji swoich celów. Nie pomijaj tego kroku, to kluczowy element strategii.

Wybór kanałów i formatów

Różne formy contentu sprawdzają się w różnych kanałach dystrybucji. Blogi, webinary, podcasty, artykuły sponsorowane – to tylko niektóre z możliwości. Zastanów się, gdzie Twoi odbiorcy spędzają czas i jakie formaty są dla nich najbardziej przystępne, aby publikować dany rodzaj contentu we właściwym miejscu. Jeśli Twoim celem jest pozyskać klientów na usługi księgowe, dobrym wyborem mogą być wpisy na LinkedIn. Natomiast jeśli prowadzisz markę odzieżową — świetnie sprawdzą się kreatywne filmiki na TikToku, w których pokażesz swoje produkty. Jeśli prowadzisz szkolenia, warto postawić na wartościowe i merytoryczne artykuły blogowe, w których przekażesz część swojej wiedzy.

Planowanie i dystrybucja treści

Tworząc strategię contentową, nie zapomnij o szczegółowym harmonogramie publikacji. Regularność i konsekwencja to podstawa w budowaniu relacji z odbiorcami.

Stwórz planer działań. Miej na uwadze różnie wydarzenia, święta, czy okresy w roku. Sprawdź, jakie tematy są na topie w danym terminie, np. treści związane z kreacjami sylwestrowymi wiosną osiągną znacznie słabsze zasięgi, niż jesienią, czy zimą, czyli wtedy gdy większość odbiorców zaczyna kształtować swoje plany na tę noc. Śledź trendy, aby być na bieżąco i kreatywnie wplatać real-time marketing do swojej strategii. Dzięki temu masz większe szanse na lepsze zasięgi, a co za tym idzie — lepsze wyniki.

Dystrybucja contentu również jest ważna — nie wystarczy tylko opublikować artykuł na blogu, trzeba ją odpowiednio promować, np. za pomocą mediów społecznościowych czy email marketingu.

Mierzenie efektów

Nie zapominaj o tym, aby mierzyć efekty content marketingu. Co działa, a co wymaga zmiany? To ciągły proces doskonalenia, zwłaszcza gdy obecnie trendy zmieniają się dosłownie z dnia na dzień i to, co przynosiło oczekiwane rezultaty tydzień temu, dzisiaj może już faux-pas. Obserwuj reakcje swojej grupy docelowej na Twój content i wysuwaj wnioski.

Narzędzia takie jak Google Analytics, czy Google Search Console pomogą Ci zrozumieć, jakie treści najlepiej działają i jak możesz ulepszyć swoją strategię. 

Nie bój się eksperymentować. Nie zrażaj się, jeśli po kilku tygodniach kula śnieżna nadal będzie dosyć mała. Gwarantuję Ci, że jeśli dokładnie zaplanujesz etapy strategii content marketingowej, to efekty Cię zaskoczą. W końcu w eseju pod tytułem ,,Content is King”, który został wydany w 1996 roku, Bill Gates przewidywał, że treści internetowe będą zyskiwać na znaczeniu. Jego teoria nadal odgrywa kluczową rolę i jest fundamentem wielu strategii content marketingowych, które kładą nacisk na wartościowe treści i ich efektywną dystrybucję.

Spójrz na poniższy wykres liniowy. Przedstawia liczbę wyświetleń i kliknięć u jednego z naszych klientów. Jak widać — sumienne i regularne publikowanie wartościowych artykułów blogowych pozwoliło osiągnąć znaczący wzrost widoczności w organicznych wyszukiwaniach w Google. Na wyraźny skok statystyk musieliśmy czekać kilka miesięcy, ale to pokazuje, że prawidłowo realizowana strategia content marketingowa przynosi świetne efekty.

Strategia content marketing — efekty

Skuteczny content marketing to proces wymagający planowania, dostarczania wartościowych treści i ciągłego dostosowywania strategii. Musisz zadbać o wiele aspektów — od audytu, po wybór kanałów i formatów, aż po dystrybucję i analizę wyników. Pamiętaj, że sukces strategii content marketingowej nie przychodzi od razu, ale jest wynikiem konsekwentnego i przemyślanego działania, dlatego jeśli nie masz przestrzeni na wdrażanie strategii content marketingowej, skontaktuj się z nami. W MOVES stworzymy dla Twojej marki efektywną strategię content marketingową, która zrealizuje Twoje cele biznesowe.

Dagmara Polak

Dagmara Polak

Jako przedstawicielka generacji Z, dla której cyfrowy świat jest środowiskiem naturalnym, jestem zawsze na bieżąco z trendami. Nie tylko wiem, jaki przekaz puścić w eter, ale też jak wybrać odpowiednią formę i kanał dotarcia. Oprócz eksplorowania digitalowych szlaków uwielbiam podróże po świecie, które pozwalają mi zachować balans i są źródłem mojej inspiracji.