Content marketing — co to jest?

Co to jest content marketing?

Czym jest content marketing? To pytanie, które często pojawia się w rozmowach o skutecznych strategiach marketingowych. Odpowiedź jest znacznie prostsza, niż myślisz — to jest coś, z czym spotykasz się, gdy tylko odpalasz wyszukiwarkę, przeglądasz social media lub uczestniczysz w webinarach. Content marketing jest wszechobecny pod różnymi postaciami — czy to artykuły, grafiki, czy wideo, a precyzyjnie zaplanowany daje niesamowite efekty.

Na czym polega content marketing? Definicja

Content marketing to strategia marketingu, która polega na tworzeniu i dystrybuowaniu wartościowych, istotnych i spójnych treści, aby przyciągnąć i zaangażować określoną grupę odbiorców. To długofalowy proces budowania relacji z klientami, którego celem jest ostateczne skłonienie ich do podjęcia konkretnej akcji. Te działania mają również wpływ na pozycjonowanie organiczne strony internetowej w wyszukiwarkach, zwłaszcza w sytuacji, gdy Google ceni strony bogate w istotne i przydatne informacje. Krótko mówiąc, efektywne wykorzystanie content marketingu zwiększa konwersję i sprzedaż, a także wspiera działania w mediach społecznościowych i Public Relations.

Jakie zalety ma content marketing?

Stworzenie spójnego i użytecznego contentu wymaga nakładu czasu i pracy, jednak dla efektów, które możesz osiągnąć, warto podjąć się tego zadania. Im lepsze treści będziesz przekazywać na swoich kanałach komunikacji, tym więcej przyciągniesz potencjalnych klientów, a wtedy już możesz liczyć na mierzalne korzyści. Dzięki marketingowi treści:

  • Zbudujesz trwałe relacje, zaangażujesz swoją grupę docelową i stworzysz lojalną społeczność wokół swojej marki.
  • Zwiększysz widoczność w wyszukiwarkach oraz pozytywnie wpłyniesz na ilość ruchu organicznego na stronie internetowej.
  • Umocnisz swój wizerunek jako eksperta w danej branży oraz sprawisz, że Twoi klienci będą bardziej ufać Twojej marce.
  • Wesprzesz inne działania marketingowe na różnych kanałach, publikując treści w ciekawych formatach, od artykułów na bloga po wpisy w mediach społecznościowych, co pozwoli Ci osiągnąć lepsze wyniki.
  • Wygenerujesz leady i zwiększysz sprzedaż.
  • Spersonalizujesz treści w zależności od segmentu odbiorców, co sprawi, że komunikacja będzie skuteczniejsza i bardziej dopasowana do indywidualnych potrzeb klientów.

SEO i content marketing

Realizacja content marketingu stanowi kluczowy element w strategii SEO (Search Engine Optimization), umożliwiając nie tylko poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania, ale także budując zaangażowanie i lojalność odbiorców. Aby jednak treści były skuteczne w kontekście SEO, wymagają one specjalistycznego podejścia i zastosowania odpowiednich technik. Jak połączyć SEO i content marketing?

  • Podstawą skutecznego content marketingu jest znalezienie właściwego tematu. Temat ten powinien być interesujący dla odbiorców, jednocześnie odpowiadając na ich potrzeby i pytania. 
  • Dobór i analiza słów kluczowych to jedne z najważniejszych elementów tworzenia treści. Istnieje kilka typów fraz kluczowych, które mogą być wykorzystane w zależności od celu i kontekstu: brandowe, regionalne, ogólne, oraz long tail. Wybierz takie, które idealnie wpisują się w poruszany temat.
  • Pamiętaj, że Twoimi odbiorcami są ludzie, więc nie pisz wyłącznie pod algorytmy wyszukiwarek. Jeśli za bardzo skupisz się na wykorzystaniu maksymalnej ilości słów kluczowych, zamiast na tym, aby tekst był łatwo przyswajalny dla czytelnika, osiągniesz efekt odwrotny od zamierzonego. Dlatego zadbaj o harmonijne rozmieszczenie słów kluczowych w tytule, nagłówkach oraz w treści.
  • Budowanie linków, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych, jest ważnym aspektem SEO. Linki wewnętrzne poprawiają nawigację i strukturę witryny, natomiast linki zewnętrzne, prowadzące do strony z zewnątrz, zwiększają jej autorytet i widoczność.
  • Optymalizacja treści to tworzenie materiałów atrakcyjnych dla odbiorców, a zarazem przyjaznych dla robotów wyszukiwarek. Zadbaj o to, aby treść była czytelna, podzielona na krótsze akapity z nagłówkami, zawierała kluczowe słowa i frazy, a także posiadała dobrej jakości multimedia wzbogacone o tekst alternatywny. 
  • Ostatnim etapem jest dystrybucja treści. Publikacja i udostępnianie treści w różnych kanałach, takich jak blogi, media społecznościowe czy grupy tematyczne, zwiększa zasięg i angażuje odbiorców. Bądź wszędzie tam, gdzie jest Twoja grupa docelowa, a maksymalnie wykorzystasz potencjał działań content marketingowych.

Efektywny content marketing w połączeniu z SEO wymaga zarówno kreatywności, jak i technicznych umiejętności. Skup się na tworzeniu wartościowych, dobrze zoptymalizowanych treści, które odpowiadają na potrzeby i pytania odbiorców, a jednocześnie są przyjazne dla wyszukiwarek internetowych.

Formaty treści — rodzaje i przykłady

Content marketing polega na dystrybucji różnego rodzaju treści, ale to już wiesz. Zapewne zastanawiasz się teraz nad tym, co tworzyć. Tutaj właściwie jedynym ograniczeniem jest Twoja kreatywność. Możesz publikować wszystko: od artykułów, po infografiki, czy e-booki. Najczęściej stosowanymi formatami są:

  • Artykuły — ich bogata treść, interesujący charakter i wiarygodność sprawiają, że często osiągają one wysokie pozycje w rankingu Google’a. Z naszego artykułu dowiesz się, jak napisać artykuł blogowy
  • Case study — doskonały sposób, aby przedstawić swoje doświadczenie i pokazać, w jaki sposób rozwiązujesz konkretne problemy klientów za pomocą swoich produktów lub usług.
  • Podcast — to seria internetowych publikacji dźwiękowych, dzięki którym możesz poruszać nie tylko zagadnienia biznesowe, ale również opowiedzieć o swojej historii, spostrzeżeniach, sukcesach czy pomyłkach. Rosnąca popularność podcastów wynika z możliwości słuchania ich w różnych miejscach i sytuacjach, takich jak podróż do pracy czy spacer, dlatego zadbaj o to, aby w wartościowy sposób umilić ten czas swoim słuchaczom.
  • Grafiki i infografiki — są kluczowe w content marketingu, pomagając w pozycjonowaniu stron w Google Grafika i przyciągając uwagę użytkowników.
  • Video — są atrakcyjne wizualnie i mogą generować wysoki poziom zaangażowania, szczególnie na platformach mediów społecznościowych. Jeden filmik, który stanie się viralem, może zaowocować w wielu nowych klientów, dlatego też warto wziąć pod uwagę ten format podczas opracowywania strategii content marketingu.
  • Webinar — to doskonała możliwość edukowania klientów i dostarczania im doskonałej jakości treści bez konieczności organizowania drogich szkoleń na żywo. 
  • E-book — to bardziej obszerna i szczegółowa treść, która zwykle wymaga znacznych nakładów pracy. Często zawiera dokładne badania, analizy i przewidywania trendów. 
  • Newsletter — skupia się na komunikacji z subskrybentami, którzy wyrazili zainteresowanie marką. 
  • Treści na stronę — dobrze napisane teksty na stronę internetową stanowią clou content marketingu. Jeśli już zdobędziesz uwagę potencjalnego klienta i skłonisz go do podjęcia określonej akcji, czyli na przykład wejście na stronę i umówienie rozmowy, to słabe copy skutecznie odstraszy odbiorcę. Natychmiast poczuje, że trafił do niewłaściwego miejsca i zrezygnuje z podania swoich danych kontaktowych, a Ty stracisz szansę na przedstawienie swojej oferty.
  • Opisy produktów i kategorii — są niezbędne w e-commerce, dostarczając potencjalnym kupującym istotnych informacji o produkcie. Chociaż często są tworzone z myślą o SEO, dobrze napisane opisy przyciągają uwagę i zachęcają do zakupu, oferując wartość poza samym pozycjonowaniem.

Nie masz czasu na tworzenie różnorodnych treści dla swojej marki? Możemy zrobić to za Ciebie! Sprawdź naszą usługę realizacji content marketingu.

Elementy strategii content marketingowej

Strategia content marketingowa to nie tylko plan na to, co i jak publikujesz, ale też precyzyjne działania skoncentrowane na konkretnym celu, np. zwiększenie świadomości marki wśród grupy docelowej. O jakich elementach należy pamiętać przy opracowywaniu strategii treści?

  • Zacznij od audytu. Przeanalizuj to, co już publikowałeś i sprawdź, co działało, a co nie przyniosło efektów.
  • Zbadaj konkurencję. Wiedza o rynku to połowa sukcesu. 
  • Zdefiniuj swój cel i wyznacz KPI. Nie wystarczy powiedzieć „chcę, aby moja marka była liderem na rynku”. Musisz wiedzieć, co to dokładnie znaczy dla Twojej marki.
  • Zastanów się, kto jest Twoim odbiorcą i stwórz dokładne Buyer Persony klientów.
  • Wybierz kanały i formaty. Pamiętaj, że powinny odpowiadać preferencjom grupy docelowej.
  • Zaplanuj kalendarz publikacji. Regularność to podstawa.
  • Wykonaj analizę wyników. Bądź gotów na zmieniające się trendy. Obserwuj, co działa, a co nie przyniosło zamierzonych rezultatów.
  • Pamiętaj o SEO i automatyzacji, aby wydobyć maksymalny potencjał stworzonego contentu.

Jeśli chcesz zaplanować skuteczną strategię marketingową dla swojej marki, przeczytaj nasz artykuł, w którym dokładnie wyjaśniamy, jak to zrobić — Strategia content marketingowa — jak ją stworzyć?

Niezbędne narzędzia do tworzenia content marketingu

Skuteczność content marketingu zależy od tego, jakie treści opublikujesz. Aby jak najlepiej dobrać tematy, formaty i kanały, skorzystaj z narzędzi wspierających proces tworzenia.

  • Google Trends — pozwala analizować i monitorować trendy w Internecie.
  • Answer the Public — służy do identyfikacji zarówno krótkich, jak i dłuższych fraz kluczowych, oferując głęboki wgląd w to, co użytkownicy wpisują w wyszukiwarkach internetowych
  • Keyword People Use — zapewnia dostęp do aktualnych danych o słowach kluczowych i zapytaniach, jakie użytkownicy wpisują w wyszukiwarkach takich jak Google.
  • Senuto — ułatwia planowanie, monitorowanie i optymalizację działań marketingowych na stronie internetowej. Pomaga pisać artykuły blogowe.
  • Ahrefs — przydatne do analizy konkurencji, sprawdzania potencjału fraz oraz optymalizacji stron internetowych.
  • ClickUp — narzędzie, które pomoże Ci zorganizować swoją pracę w klarowny sposób.
  • AI — sztuczna inteligencja rozwija się w zawrotnym tempie, a takie narzędzia, jak ChatGPT, mogą znacznie usprawnić Twój proces twórczy. W MOVES śledzimy rozwiązania AI i wdrażamy je do codziennych działań, aby usługi marketingowe dla naszych klientów odpowiadały na bieżące wyzwania i możliwości.

Siła content marketingu tkwi w umiejętnym łączeniu kreatywności z analizą danych i SEO. Wraz z rozwojem technologii, takich jak sztuczna inteligencja, oraz narzędzi analitycznych, możemy oczekiwać, że content marketing będzie coraz bardziej spersonalizowany i efektywny. Dlatego tak ważne jest to, aby dokładnie opracować strategię content marketingową dla swojej marki i dostosowywać ją do zmieniających się trendów, czy możliwości.

Dagmara Polak

Dagmara Polak

Jako przedstawicielka generacji Z, dla której cyfrowy świat jest środowiskiem naturalnym, jestem zawsze na bieżąco z trendami. Nie tylko wiem, jaki przekaz puścić w eter, ale też jak wybrać odpowiednią formę i kanał dotarcia. Oprócz eksplorowania digitalowych szlaków uwielbiam podróże po świecie, które pozwalają mi zachować balans i są źródłem mojej inspiracji.